PEth-prøver

Hei. Har et spørsmål vedr. Peth måling.
Hvis en person drikker 21 alkohol enheter i uka fast (som jo er maks for moderat forbruk)
Vil det slå ut i snitt med 0,3 i Peth verdi. (For en person med halvering av Peth verdi på 6-7 dager).
Og hva vil skje med en person som har halveringstid av Peth verdi på 8-10 dager. Vil han bli målt til 0,6 i Peth verdi.
Begge målinger blir tatt dagen etter endt drikking.

Mann, 56 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
St. Olavs Hospital skriver følgende: PEth har et langt påvisningsvindu og kan si noe om størrelsen på alkoholinntaket de siste 2-4 ukene før prøvetaking. Konsentrasjoner under 0,03 mikromol/L vil kunne forventes etter totalavhold fra alkohol, eller lavt/sporadisk inntak av alkohol.
Ved alkoholavhold  forventes PEth-verdien å synke fra prøve til prøve ved gjentatt prøvetaking. Etter avsluttet alkoholinntak vil PEth-verdien vanligvis halveres cirka hver 6. dag, men den individuelle variasjonen i halveringstid er stor. En nyere svensk studie av pasienter med høyt alkoholforbruk som var innlagt til avrusning, viste at 95% hadde en halveringstid på 4-9 døgn. Opp mot 10-12 dager er observert i enkelte tilfeller.
Det er ikke mulig å gi et eksakt anslag på alkoholforbruk i antall alkoholenheter ut fra en PEth-verdi.