Oktober 2018 mistet jeg lappen da jeg kjørte med en promille på over 2, der jeg hadde Xanax, amfetamin og hasj i blodet.
Straffen ble 2 1/2 uten lappen, 15k bot og 23 dager i fengsel.
Jeg har hadde rent rulleblad før dette, jeg røyker hasj daglig og har ikke noe personlig problem med det.
MEN spørsmålet; hva skjer når det har gått 2 1/2 år, kan jeg bare ta teori og kjøre opp så har jeg lappen? Eller må jeg søke om dette før jeg starter? Hørt om fler som må ta urin prøve i 6 mnd før de får igjen lappen. Men ofte har de flere ting på rulleblad. Har ringt politiet og hørt om dette, men de vil ikke gi et svar.
Planen min er å ta en pause fra hasj, så jeg blir ren, deretter ta urin prøve hos fastlegen og få det tilsendt til politiet. Og på samme tid søke om lappen på nytt.
Er dette egt vist eller hva bør jeg gjøre?
Takk for svar!

Mann, 23 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det kan hende det enkleste er å legge inn en søknad på trafikkstasjonen (www.vegvesen.no) og se hva som skjer, eller rett og slett dra innom en trafikkstasjon og spørre dem.
Du kan også vurdere å be om bistand fra en advokat. Her er et eksempel, hvor du både finner informasjon om prosessen og tilbud om veiledning.
Det er heller ikke umulig at det blir krevet mer enn en enkelt ren urinprøve av deg. Hvis det bedømmes slik at du ikke fyller helsekrav til førerkort, kan du måtte levere rene prøver i minst 6 måneder. Denne biten (helsekrav) er det legen din som er ansvarlig for å følge opp og informere deg om. Hvis du vil lese deg opp på dette, kan du se våre sider Rus, førerkort og bilkjøring.