Mamma på 72 år er avhengig av opiater og benzodiazepiner, hvordan hjelpe henne?

Hva gjør jeg hvis har en mamma på 72 år som er avhengig av opiater og benzodiazepiner i form av smertestillende og beroligende? Hvor starter jeg med å få hjelp til henne?

Mann, 36 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hva du kan gjøre for å hjelpe henne, er i stor grad avhengig av om hun er mottakelig for hjelp eller ikke. Dette er jo noe du kan prøve å snakke med henne om – ikke for å overtale henne til noe som helst, men snarere for å prøve å kartlegge hvor hun står selv med tanke på medisinbruken og veien videre.
Dersom dette er medisiner hun får fra legen sin, og ønsker reduksjon, er det naturlig å snakke med denne legen om en plan for nedtrapping. Alternativt kan du også vurdere å sende en bekymringsmelding til legen hennes, som kanskje ikke er klar over omfanget av bruken. Hva legen velger å gjøre med denne informasjonen, er riktignok opp til legen selv å vurdere.