Må gå på PEth-prøver, hva vil et moderat forbruk si?

Hei! Må gå på peth-prøver i 6 måneder, skal testes en gang per måned, og er enig med legen om et moderat forbruk av alkohol. Da lurer jeg på, hva er et moderat forbruk? Kan jeg drikke 1-2 flasker vin i løpet av en hel måned? Eller kan jeg ikke drikke noe som helst? Ettersom jeg er ung vil jeg jo selv tenke at det er helt normalt å dra ut 1 gang i måneden minst. Forstår at det kanskje er individuelt, men sånn ca. hvis jeg skal drikke rundt 14-21 dager før neste test, hvor mye kan jeg drikke da?

Kvinne, 21 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder PEth-prøver, opereres det gjerne i tre ulike trinn; prøvesvar under 0,03 (som tilsier et lavt forbruk), prøvesvar mellom 0,03 og 0,3 (som tilsier et moderat forbruk), og prøvesvar over 0,3 (som tilsier et høyt forbruk).
Når det gjelder moderat forbruk i denne sammenhengen, er det jo ganske stor bredde i definisjonen. Om legen krever at du ligger i den lavere enden av denne skalaen, eller om det er ok hvis du ligger i den midtre eller høyere enden av samme skala, er det egentlig bare legen selv som kan svare på. Vi anbefaler derfor at du spør legen konkret om hvor mye/lite som er ok at du drikker, etter legens vurdering.
For øvrig er det riktig som du sier, at dette også vil handle om individuelle forskjeller. Konkret hvilken PEth-verdi en gitt mengde alkohol vil gi etter en gitt mengde tid er derfor vanskelig å si veldig spesifikt. Du kan lese mer om slike prøver generelt på Fürst og St. Olavs Hospital (Avdeling for klinisk farmakologi) sine hjemmesider.