Kan man ruse seg på Stilnoct?

Kan man ruse seg på stilnox. Jeg sier nei en venn for man blir helt gira høres rart ut det r et søvndyssende middel for å sove

Kvinne, 65 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi antar at du mener Stilnoct.
Dere har på en måte rett begge to. Det kommer an på hvordan man bruker dem, og hvor vant man er til å bruke tablettene.
Hvis du bruker dem riktig, feks én pille hver kveld, blir du ikke gira. Du blir trøtt og sovner (forhåpentligvis).
Hvis du derimot ikke er vant til å ta dem, og tar en stor dose (feks 10 piller) kan man få det som kalles «paradoksalreaksjoner» (det betyr motsatte effekter av det so mer meningen). Det innebærer at du blir utagerende, mister kontroll, og risikerer å utsette deg selv og andre for farlig adferd. I tillegg er det høy risiko for blackout. Jo større dosen er, jo større er risikoen for paradoksalvirkninger og blackout. Det samme gjelder når man inntar benzodiazepiner samtidig som man drikker alkohol.
Jo større dosen er, jo større er ruseffekten og risikoen for paradoksalreaksjoner.
Dere kan lese mer i vår Brosjyre om benzodiazepiner.