Kan legen pålegge meg å levere prøver kvartalsvis i 3 år?

Jeg tok for et år siden en peth prøve hos legen da jeg var i en livskrise og brukte alkohol en kort periode for å få sove. Jeg vet ikke hva prøven viste men det ble ikke sendt inn bekymringsmelding og jeg mistet ikke sertifikatet. Jeg har nå levert peth prøver i et år og samtlige har vært negative. Så får jeg beskjed fra legen min om at jeg skal fortsette å levere prøver kvartalsvis i 3 år. Er dette noe hun kan pålegge meg? Synes det her er å overdrive med unødig kontroll.

Kvinne, 61 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder generelle helsekrav til førerkort, er legen ansvarlig for å vurdere om du oppfyller disse eller ikke. Ulike leger vurderer dette ulikt, men om hun mener at dette er et nødvendig kontrolltiltak, har hun i prinsippet rett til å kreve dette. I saker hvor førerkortet faktisk inndras er det standard prosedyre med kvartalsvise kontroller i 3 år også etter at førerkortet har blitt gitt tilbake.
Om du føler at du har blitt feilaktig eller urettferdig av legen din, kan du vurdere å drøfte dette med Pasient- og brukerombudet.