Hvordan kan man få medisiner uten å bruke 4-5000 kr i måneden?

jeg går på metadon 90 mg , har slutta med dopen osv men sliter med ptsdf og andre traumer og driiit.. noe jeg snakker med psykologen om.. aå jeg lurer bare rett og slett om det er et menneske der ute som vet hvordan man kann få medisiner ute å bruke4-5000 i mnd eller mer eller mindre.. Uansett.. Jeg satt å kutta meg for et år siden og ville bare dø, men nå sitter jeg her ohg vil leve! men å slite seg gjennom hver jævla dag da sprekker jeg til slutt!!
Kult om noen som vet om hva man evt må gjøre og om det er noe forandring i sikte ift medisiner …???

Mann, 41 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er og har vært en krevende situasjon for deg, og det er godt å høre at du har det bedre nå. Vi håper du får den oppfølgingen du trenger.
Når det gjelder din bruk av medisiner, og eventuell prisreduksjon, anbefaler vi at du tar opp dette med legen og/eller LAR. I Helfo sin guide om blåresept, fremgår bl.a. dette:
Fastleger, leger ved fastlegens kontor og leger ved tverrfaglige smerteklinikker kan søke om individuell stønad til opioider ved langvarige ikke-kreftrelaterte smerter, refusjonskode -71.
Fastleger kan søke om døgndoser opp til 100 mg orale morfinekvivalenter (OMEQ) til pasienter med en avklart smertetilstand.
For døgndoser fra 100 mg og opp til 300 mg OMEQ og ved uavklart smertetilstand, må lege ved tverrfaglig smerteklinikk søke. Døgndoser som overstiger 300 mg OMEQ, dekkes ikke på blå resept.
Enkelt forklart, betyr «300 mg OMEQ» en døgndose opioider som tilsvarer 300 mg. morfin (oralt). I henhold til denne ekvivalenstabellen er 300 mg OMEQ tilsvarende opptil 150 mg metadon i døgnet (tabletter og mikstur).