Hvor gammel må man være for å røyke?

Hei jeg lurer på hvor gammel man må være for å røyke? Jeg vet at man må være 18 år for å kjøpe de tingene.
Jeg lurer på hva som skjer vis man blir avhengig av røyking som ungdom og vis man vil prøve noen stoff som kan være skadelig …

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ingen aldersgrense på å røyke, men det er som du sier 18 års aldersgrense for å kjøpe røyk. Dersom du kjøper eller får røyk, vil den som som har solgt det/gitt det til deg gjøre en ulovlig handling. Grunnen til at det er aldersgrense på tobakk, er for å forsøke å forebygge at ungdom begynner å røyke. Røyking er skadelig for alle, og jo tidligere du begynner og jo lengre du røyker, jo mer utsatt er du for skader. Det samme gjelder for rusmidler. Hvis du blir avhengig av røyk eller stoff, kan du få problemer som varer utover i voksenlivet. Derfor er det viktig å få hjelp så fort som mulig.
Det er helt vanlig å være nysgjerrig på røyk og alkohol i ungdomstiden. Men det er lurt å forsøke å la være å gi etter for fristelsen så lenge du klarer.