Hvilke bakmenn selger MDMA?

Hei, for noen dager siden fikk jeg vite at søsteren min har tatt MDMA ved to anledninger. Hun sa det til meg selv, og min umiddelbare reaksjon var skuffelse. Jeg syns det er ufyselig at ressurssterke personer, som hun er, velger å støtte bakmenn og et kriminelt nettverk. Det jeg lurer på, er hvem/ hvilke bakmenn man støtter ved kjøp av MDMA? Litt usikker på om spørsmålet gir mening: ved kjøp av kokain går pengene til karteller i Sør-Amerika (tror jeg). Hvilke bakmenn selger MDMA?

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Den MDMA/Ecstasyen som blir produsert i dag for det illegale rusmarkedet produseres ikke på ett spesifikt sted, men snarere på laboratorier rundt omkring i verden. Kripos rapporterer riktignok at store deler av MDMA/Ecstasy som beslaglegges i Norge i dag er produsert i Belgia eller Nederland.
Når det gjelder hvem man «støtter» ved kjøp av illegale rusmidler, er dette et sammensatt spørsmål. Omsetning av rusmidler skjer gjennom flere kjeder, i alt fra produksjon, innførsel og salg. Det er altså ikke så lett å si akkurat hvem man risikerer å «støtte», men det er velkjent at de store aktørene ofte driver med flere typer organisert kriminalitet.