Hva gjør narkotika med kroppen

Hei, jeg lurte på hva narkotiske stoffer gjør med kroppen, hva den gjør med din helse og om det er ulovlig å ta den uten resept men du her en sykdom som trenger narkotiske stoffer. Er alle typer narkotika farligulovlig i Norge?

Kvinne, 14 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi antar at dette er en skoleoppgave. I så fall så anbefaler vi deg å velge deg ut et par narkotiske stoffer, fordi det finnes veldig mange narkotiske stoffer, og de er så forskjellige at det er umulig å svare samlet på hva det gjør med kroppen og helsen. Du kan finne en liste over de mest vanlige rusmidlene her.
En del medisiner som en kan få lovlig på resept, er klassifisert som narkotika hvis du ikke selv har fått en resept på det. Har du en sykdom som gjør at du trenger disse medisinene, vil du kunne få de lovlig av legen.
Alle typer narkotika er ulovlig i Norge –  narkotika betegner alle rusmidler som står på narkotikalisten. Hvor farlig narkotika er, kommer veldig an på hva slags stoff det er, hvor mye, hvor ofte og hvordan det brukes.
Du kan ellers finne informasjon til skoleoppgaven din på våre skolesider.