Har tatt kokain i helgene siden jeg var 17-18

Hei
Jeg er en mann på 29år og har tatt kokain i helgene siden jeg var 17-18 år føler jeg må ha det vær gang jeg er ute og drikker alkohol. Har ikke tatt dette edru før det siste året og tenker ofte på kokain, har begynt og ta det litt mer i ukene(ikke vær dag). Angrer hver gang jeg gjør det og føler jeg er på vei inn i en sti som ikke er bra. Noe jeg kan gjøre for og slutte og tenke på det? Og noe jeg kan gjøre for å ha så dårlig innpuls kontroll og la være og kjøpe dette og bruke i ukene? Jeg tenker på att jeg kanskje begynner å bli avhengig av dette. Men tenker i hode att jeg ikke har ett problem med det.
Noen tips?

Mann, 28 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Viser til chat du hadde med oss. Her er en oppsummering av chaten:
Vi kan ikke gi deg en fasit på dine spørsmål, men vi kan peke på noen momenter vi tenker er viktige. Vi håper du opplever noe av det vi skriver som nyttig for deg.
Du spør, «Noe jeg kan gjøre for og slutte og tenke på det?» Det enkle svaret på dette er: La være å ta noe kokain overhodet. Det kan godt hende at det kommer til å ta tid før du slutter å tenke på det. Men tankene og lysten blir mer og mer borte jo lenger du er uten kokain. Det handler delvis om hva som skjer i hjernen din, på et nevrobiologisk nivå. Jevnlig bruk av kokain over tid, endrer litt på kjemien i hjernen, og det tar tid før dette retter seg opp. Mer info om dette finner du her.
Dette poenget henger sammen med en annen ting du skriver: «noe jeg kan gjøre for å la være og kjøpe dette og bruke i ukene?». Problemet med å fortsette å bruke i ukene/i blant, er at du hele tiden minner hjernen og kroppen din om kokain.
Man trenger avstand, avstand i tid og avstand til risikosituasjoner.  Jo mer avstand du har til risikosituasjoner, jo lettere gjør du det for deg selv. Mange tenker at det å slutte med et rusmiddel handler mest om viljestyrke. Men det handler egentlig like mye om å unngå å sette seg selv i risikosituasjoner og etablere nye vaner. Det betyr for eksempel at man bør vurdere å:
• Unngå alkohol
• Unngå kontakt med folk som har eller kan skaffe kokain
• Snakke med noen som ikke bruker. Det må ikke være en profesjonell, men en du stoler på.
• Vurdere hjelpegrupper, tilbud på nett, ha kontakt med oss eller andre.
• Gjøre noe nytt og annerledes. Det er viktig å etablere nye, gode vaner. Fylle tiden med noe annet.