Har brukt medisiner store deler av livet

Hei. Har brukt div typer medisiner store dele av livet. (Fra jeg var 16år)
(Dumme fastleger…)
Hovedsaklig pga angst, panikkanfall, søvnvansker og depresjon.
Seponerte på eget iniativ på Sobril i fjor på 3 mnd’r. Gikk på 25mg 6 ganger daglig.
Ble helt rar.
Da det ikke finnes et snev av oppfølgning i dette landet, begynte jeg jo igjen…
Og nå motvirker hodet mitt ALT. (Sobril, stesolid, valium, rivotril, quetiapin, Paralgin Forte og mogadon)
Selv alkohol. Så har holdt meg unna ALT i 5mndr nå. Men har det mildt sagt helt jævlig.
Sover ikke, og når jeg først sover er det bare «å ligge på vent» med sinnsyke mareritt. Jeg slapper aldri av.
Forteller både lege og psykolog dette, men legen bare spørr om jeg trenger mer medisiner, og psykologen sier det ikke er lurt å slutte på medisiner.
Og da jeg spørr hva som er lurt å gjøre nå, da hodet mitt bare motvirker alt uansett. Får jeg bare til svar at det vet de ikke.
Som om jeg vet dette lix… dere med utdannelse og erfaring som burde vite dette sier jeg da. Og da blir dem bare stille, og så prater det bort. Jeg får aldri ordentlig svar.
Hvilke medisiner er best å ta når hodet først har begynt å motvirke tabl?
(Kroppen trenger noe å bli rolig på)
Er det noen jeg kan henvende meg til som faktisk kan hjelpe?
Jeg orker ikke dette mer…

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i Rustelefonen er ikke helsepersonell og kan derfor ikke gi deg råd om medisinbruk, dessverre. Det vi kan si er at hvis du har gått på vanedannende medisiner så lenge som du beskriver, er det helt naturlig at du blir dårlig når du slutter. De reaksjonene du får når du slutter kalles abstinenssymptomer. For at en slik overgang skal være minst mulig ubehagelig anbefales det å trappe ned medisineringen sakte over tid. Kanskje det å seponere Sobril over 3 mnd. var litt for raskt for deg?
Vi kan som sagt ikke vite om det er best for deg å bruke medisiner (og evt. hvilke) eller ikke, men hvis du ikke opplever at du får god hjelp av lege og psykolog kan du be om henvisning til spesialist. Frem til du får snakke med en spesialist vil vi anbefale deg å følge legen og psykologens råd.