Håndtere ruspåvirket ungdom?

Hva er riktig måte å håndtere ruspåvirket ungdom? Jeg tenker først og fremst på marihuana/hasj rus. Jeg er redd for å tre frem på en måte som får ungdom til å distansere seg og velge å ikke bruke fritidstilbudet lenger. Hilsen ny ungdomsarbeider.

Kvinne, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Et godt utgangspunkt for samtale med ungdom er en god relasjon. Unngå å være anklagende, men vis interesse for ungdommen og han eller hennes liv. Åpne spørsmål som gir rom for samtale er også viktig.  På siden vår «Tenåringen min røyker hasj» finner du tips til hvordan du kan snakke om temaet og hvordan du kan gå frem. Guiden er egentlig laget for foreldre, men mye kan nok brukes i din situasjon også.
Noen ganger kan det være nødvendig å gå fra en bekymring til konkret handling. Dette kan innebære å kontakte hjelpeapparatet og undersøke hvilke instanser som kan bistå, eksempler på slike er barnevernet.
Du skriver også at du er ny ungdomsarbeider. Det å lære fra andre kollegaer kan være svært nyttig. Snakk med dem om det du lurer på, dette kan gi deg nyttige verktøy og trygghet i jobben. Det kan også være fint å ta kontakt med utekontakten i kommunen. De jobber med dette daglig, og kan gi deg/dere veiledning dersom det er konkrete saker eller situasjoner som er vanskelige.