Fikk vrangforestillinger når jeg ble full

Hei.
På lørdag hadde jeg og noen kompiser en sammenkomst hvor vi drakk alkohol, jeg har ca 3 timer hvor jeg ikke husker mye og kom til meg selv i 03.00 tiden på natta. Kompisene mine forteller meg at jeg har hatt vrangforestillinger og kalt dem navnene til karakterer fra en tv serie jeg har sett på i det siste.
Kom meg etterhvert hjem og fikk lagt meg.
Lurer på om dette er normalt eller om jeg kan ha fått i meg noe annet enn alkohol også verdt å nevne at før dette så har jeg hatt et opphold fra alkohol på litt over en måned.

Mann, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du kan få blackout om du drikker mye alkohol, fra promille fra 1.4 og oppover. Da er det ganske vanlig å snakke litt usammenhengende og si litt rare ting. Vi vet jo ikke hvordan du oppførte deg der og da, men hvis vennene dine reagerte på det tyder det kanskje på at du oppførte deg annerledes enn du har gjort når du har vært full tidligere?
Det er mulig å oppleve alkoholpsykose, hallusinasjoner og vrangforestillinger, men det skjer først og fremst ved langvarig høyt alkoholinntak.  Det er altså ikke noe som er særlig vanlig, og antagelig ikke relevant for deg som ikke har drukket på en måned.
Hvis du er bekymret for at du kan ha fått i deg noe annet enn alkohol vil vi anbefale deg å ta en urinprøve så raskt som mulig. Det kan også være verdt å ta en prat med vennene dine og spørre om det var noen som inntok noe annet enn alkohol.