Er promillekalkulatoren unøyaktig eller har jeg høy toleranse for alkohol?

Hei!
Jeg har nettopp testet min alkoholatferd på avogtil.no og fikk et resultat som jeg ikke forventet (nivå 5). På avogtil.no finnes en promillekalkulator, så basert på min siste bytur testet jeg min promille. I følge kalkulatoren lå min promille på mellom 3,7 – 4,1 den kvelden (!!), selv da jeg regnet konservativt (utvidet drikketiden med 1 time og tok vekk 1 enhet sterksprit) endte promillen på 2,3 – 2, 6!
Denne kvelden tilsvarte en helt normal kveld på byen for min del, jeg spatserte hjem på omtrent like lang tid som jeg normalt gjør, jeg har ingen hukommelsestap etter kvelden, var ikke kvalm/kastet opp og vel hjemme ryddet jeg litt og betalte regninger. Min samboer opplevde meg som beruset i den forstand at motorikken var dårlig og at talet var sløvete, men jeg fungerte likvel rimelig normalt. Mitt funksjonsnivå samsvarer ikke med promillenivåene som ble utregnet.
Så, da er spørsmålet – kan promillekalkulatoren være så unøyaktig eller er det jeg som med årene har utviklet en høyere toleranse for alkohol?

Kvinne, 31 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å svare på om promillekalkulatoren er unøyaktig eller om du har utviklet en toleranse, rett og slett fordi vi ikke vet hvordan promillekalkulatoren til Av og Til er utviklet, og ei heller noe om ditt drikkemønster generelt eller denne kvelden spesielt. Men det er mulig å utvikle en slik toleranse at du selv ikke opplever deg som spesielt beruset, selv om promillen er høy. Det er ganske vanlig at skjer med mennesker som drikker ofte og mye.
Du kan eventuelt henvende deg til Av og Til og høre hva de sier, men vår erfaring er at de er en dyktig og seriøs organisasjon, som antagelig har laget en god kalkulator. Når det er sagt, er alle promillekalkulatorer veiledende, og gir kun en pekepinn på promille. For å få eksakt promille, må en måle i spytt, utånding eller blod.