Er jeg alkoholiker?

Er jeg alkoliker? Jeg har drukket vanlig 4,5 prosent øl (halvlitere) ca 3 ganger i uka i ca 1,5 år. Altså ca 21 halvlitere PR uke. Aldri sprit, vin ol.

Kvinne, 48 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Begrepet alkoholiker er vanskelig å definere, ofte gir det mer mening å heller spørre seg: har jeg et alkoholproblem? I så fall hvorfor – hvorfor ikke? Hvis du er redd for at ditt alkoholinntak er for stort, eller du føler at du er i ferd med å utvikle avhengighet anbefaler vi deg å lese mer om det på våre sider «Alkoholisme – når har man et alkoholproblem?»
Du skriver at du drikker ca 21. halvlitere / 10,5 liter pr uke. 1 liter øl tilsvarer ca 3 alkoholenheter, det vil si at du drikker over 30 enheter pr uke. Norsk helseinformatikk skriver på sine sider:
Risikosoner for alkoholrelaterte plager
Menn
• Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
• Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
• Grensesone for skade: 14 – 21 AE per uke
Kvinner
• Høy risiko for kvinner: Mer enn 14 AE per uke
• Lav risiko for kvinner: Mindre enn 10 AE per uke
• Grensesone for skade: 10 – 14 AE per uke