Er det straffbart for meg på 15 år og ta amfetamin og hasj?
Hei, lurte på om det er straffbart for meg på 15år og ta amfetamin og hasj. Evt konsekvenser?

Kvinne, 15 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Kriminell lavalder i Norge er 15 år, så du kan bli straffet som en voksen dersom du blir tatt for å bryte loven. Per i dag er bruk av amfetamin og hasj ulovlig og forbudt. Men i praksis er det ikke vanlig å straffe ungdom under 18 år med fengsel. Det som ofte skjer hvis en som er under 18 år blir tatt for å bruke narkotika, er at du får tilbud om ruskontrakt (les mer om dette her), foreldre blir kontaktet og involvert, og også gjerne barnevern.