Barnet mitt har ADHD, legen anbefaler Ritalin

12-åringen min har ADHD, og legen anbefaler Ritalin. Men jeg leser jo her at det er avhengighetsskapende, gir stygge tenner og uten hud! Hva i alle dager foregår her – er en medisin som anbefales for 12-åringer virkelig så farlig? Jeg antar jo at bivirkninger er like alvorlige og skadelige for et barn med ADHD som for et hvilket som helst annet menneske?

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra du stiller kritiske spørsmål til medisinering av ditt barn. Men samtidig er det viktig å presisere at den informasjonen du har lest på våre sider først og fremst omhandler misbruk av Ritalin – noe som gir en annerledes risikoprofil enn Ritalin til terapeutisk bruk.
Ritalin har, i likhet med svært mange andre medisiner du kan få på resept, avhengighetspotensiale. Det vil si at kroppen tilvennes stoffet, noe som kan føre til ubehag og abstinenser ved bråseponering. Dette er i seg selv ikke noe som behøver å være problematisk, så lenge en bruker og eventuelt seponerer forsvarlig.
Problemer oppstår først og fremst dersom en bruker Ritalin for å oppnå en rus eller bruker det på en måte som ikke er tiltenkt. Vi vet at det finnes mennesker som misbruker Ritalin enten for rus eller som såkalt «puggedop». Dette er gjerne personer som ikke selv får utskrevet Ritalin, og som bruker større doser enn det en terapeutisk dose inneholder. En slik bruk blir heller ikke fulgt opp av lege. Får sønnen din Ritalin av lege, vil det antagelig bli foretatt EKG av hjertet hans for å sikre at han ikke har noen hjertesvakheter som kan være risikabelt i kombinasjon med Ritalin, og dere vil (forhåpentligvis) gjøres obs på eventuelle bivirkninger, og bli fulgt opp regelmessig. Når det gjelder stygge tenner, vet vi at Ritalin kan føre til munntørrhet, noe som igjen kan føre til dårligere tannhelse. Dette kan forebygges med riktig tannpleie (spør lege eller på et apotek om hjelp til dette).
Alt i alt, har all medisinbruk mulige bivirkninger og risikoer ved seg – og all medisinering vil i så måte være en overveiing av fordeler kontra ulemper. Noen ganger er medisiner den beste løsningen, andre ganger er det ikke. Hva som er tilfelle for din sønn, vet vi ikke, men om du synes at tilbudet kommer noe forhastet før andre tiltak utprøves, har du antagelig full myndighet til å avgjøre at medisiner ikke skal utprøves i første omgang .