Xanor og førerkort

Xanor ble foreskrevet av spesialist i psykiatri, hvordan kan dere veie førerkort tyngre enn panikk angst. Det er ikke forsket på ulykker med bil og medisinbruk. Preparat uten trekant kan være mye farligere, fordi interaksjon medfører større inntak pga sykdomsforløp. Dere er nødt for å medisinere så godt at pasienten slipper å gå mellom to stoler hele livet. Når allmenleger får overprøve spesialister i nevrologi, og psykiatri er forsåvidt videre utdannelse ikke nødvendig.

Mann, 51 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er litt usikkert for oss hva du spør om her. Vi forstår det derimot slik at du ikke er fornøyd med den vurderingen legen har gjort. Førerkortveilederen som bestemmer at bruk av Xanor ikke er forenlig med bilkjøring er bestemmelser som er gjort av Helsedirektoratet. Disse bestemmelsene plikter legene og følge når de foreskriver medisiner, og vurderer om pasienten møter helsekravene til førerkort.
Er du uenig i den vurderingen som er gjort kan du påklage beslutningen til Fylkeslegen i Innlandet.