WHOs forslag om nye regler for CBD

Etter at WHO har kommet med et forslag til nyere regler knyttet til cannabis er det nå mulig å få Cbd produkter til Norge eller kommer det til å ta en evighet før vi som drar nytte av cbd kan kjøpe slike produkter på en lovlig måte? Hvorfor er Norge så utrolig treige når resten av verden er så mye lengre kommet?

Mann, 37 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Legemiddelverket skriver følgende om saken:
«WHOs ekspertkomité for avhengighet (ECDD) gjorde i 2018 en vurdering av produkter som inneholdt CBD, og kom med en anbefaling for fremtidig internasjonal regulering. Det er FNs narkotikakommisjon (CND) som beslutter om anbefalingene skal følges. CNDs beslutninger om endringer i internasjonal regulering må deretter vurderes inntatt i norsk lovverk.
2. desember 2020 stemte CND over forslaget fra ECDD om å unnta CBD-produkter med inntil 0,2 % THC fra kontroll under FNs narkotikakonvensjon. Forslaget ble ikke vedtatt. Det betyr at CND ikke gjør endringer når det gjelder kontroll av CBD-produkter. CBD-produkter basert på ekstrakter fra cannabisplanten vil fortsatt være omfattet av FNs narkotikakonvensjon.
Legemiddelverket kjenner også til at det den 19.november i år kom en EU-domstolsavgjørelse vedrørende CBD i e-sigaretter.
Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Legemiddelverket vurdere betydningen av avgjørelsene i CND og EU-domstolen og konsekvenser for norsk narkotikaregelverk og praksis. Saken vil deretter bli vurdert i departementet.»
Dersom du har spørsmål rundt dette vil vi anbefale deg å kontakte legemiddelverket direkte: post@legemiddelverket.no.
For øvrig er det lovlig å bruke CBD dersom du får det på godkjenningsfritak fra lege.