Vival hver dag

Hei. Eg er uføretrygda. Har slitt hele livet med generell angst.
Eg har fått vival 5mg. Skal kun tas ved sterk behov. Men eg føler sterk behov er kvar dag. Dette medisin virker bra på meg. Tar det om kvelden. Har ikke lyst å slutte, siden det virker. Endelig noe som virker på meg. Er redd legen kommer til å nekte meg meir til slutt. Hva bør eg rekne med og hva skal eg gjere om eg ikke får meir?

Mann, 40 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger og kan ikke svare på spørsmål vedrørende medisinering. Men, det vi kan si er at Vival og lignende medikamenter gjerne har god effekt på angst, men tar du det hver dag vil effekten gradvis avta, og du vil behøve å øke dosen for å samme effekt.
Det vil også kunne bli svært vanskelig å slutte med dem om det skulle bli aktuelt. Så dersom du ønsker å ta Vival hver dag, er det viktig at du er i dialog med legen din om dette, slik at dere setter opp en plan for hvordan du kan bruke det på en måte som gir deg minst mulig negative konsekvenser.