Venninnen min bruker amfetamin og har paranoide anfall, hva gjør jeg?

Hei, jeg har en venninne som mener hun blir forfulgt, har veldig paranoide anfall og tror hun blir lytta på inne på skolen. Jeg vet hun har tatt amfetamin og vet at psykose og paranoide tendenser kan følge som bruk av dette stoffet. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Hun er helt sikker på at hun blir forfulgt og overvåket, men hun nekter å gå til politiet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, jeg vil tro på henne, men hun overreagerer veldig. Hva gjør jeg? Hilsen bekymret venninne, 17 år.

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret for venninnen din. Paranoia, vrangforestillinger og til og med psykose er ganske riktig mulige bivirkninger av amfetaminbruk, særlig ved kontinuerlig bruk over et visst tidsrom. Dette går som regel over dersom rusbruken opphører, men noen ganger vil det kunne ta litt tid.
Vår anbefaling er at du tar opp dette med noen voksne rundt deg, f.eks. en lærer på skolen eller noen i familien din. Sammen kan dere kontakte Legevakt (tlf 116 117), og melde bekymring. Legevakten på sin side kan vurdere om det er nødvendig å innføre noen tiltak, og i så fall hvilke.