Sønnen vår drikker og bruker Xanor, hva skal vi gjøre for å hjelpe han?

Min sønn på 23 år er hjemme på juleferie. Han tar Zanor etter at han har drukket. Jeg har lenge mistenkt rusmisbruk. Han er unormalt opptatt av tabletter. Har enormt pengeforbruk. Store humørsvingninger. Jeg tror han har bipolar lidelse som har forsøker å medisinere selv. Når min mann og jeg prøver å snakke m han om dette blir han sint og bagatelliserer tablett inntaket. Vi aner ikke hva vi skal gjøre for å hjelpe han. Hva gjør vi videre ?

Kvinne, 54 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon å være i. Dessverre er det veldig begrenset hva dere kan gjøre for ham dersom han selv ikke ønsker noen hjelp. Han er over myndighetsalder og ansvarlig for sine egne valg, gode som dårlige. Om han selv ønsker å endre på rusvanene sine finnes det flere fremgangsmåter for ham, både på egenhånd og med profesjonell hjelp. Er han motivert for forandring (nå eller senere), finner han noen tips i vår guide Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.
Dere kan jo også spørre ham rett ut, om han føler det er noe dere kan gjøre for ham. Ikke tenk at dere skal måtte overtale ham til å gjøre noe som helst, men prøv gjerne å snakke litt med ham om hva som ligger bak problemet med rus, og hvorfor han gjør som han gjør. Kanskje er det en fordel å ikke ha så mye fokus på rusbruken, men heller eventuelle bakenforliggende årsak, som f.eks. hans psykiske helse. Han er kanskje ikke villig til å erkjenne at rusbruken er problematisk, men det kan hende han har lavere terskel for å åpne seg om mulige psykiske vansker. Om han ikke gjør det allerede, vil han kanskje se nytten av å snakke med noen profesjonelle, som f.eks. en psykolog. I så fall bør han ta kontakt med sin fastlege for henvisning til evt. rusbehandling og psykisk helsehjelp.
Se gjerne også våre guider til foreldre for generelle tips og råd. På HelseNorge finner dere også en rekke tilbud til pårørende til personer som strever med rus- og psykisk helseproblemer. Mange pårørende opplever det som nyttig å få profesjonell hjelp i en vanskelig situasjon.