Redd for at mamma skal drikke på julaften – hva skal jeg gjøre?

hei! nå er det jul om 2 dager og jeg vil ikke at mamma skal drikke noe alkohol i det hele tatt. i fjor så ble vi enige med min psykolog om at hun ikke skulle drikke noe alkohol på julaften. for to dager siden hadde hun en venninne og barna hennes på besøk og da drakk hun en del. jeg blir veldig ukomfertabel og redd når mamma har drukket litt fordi da skjønner hun ingen ting og jeg får ikke kontakt med henne. jeg sa til henne at jeg ikke vil at hun skal drikke men hun hører ikke etter:/ jeh vil virkelig ikke at mamma skal drikke på julaften og er veldig redd for det! hva skal jeg gjøre??

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er dessverre en problemstilling mange barn og unge kjenner seg igjen i. I en ideell verden skal foreldrene dine ta ansvar for deg – ikke omvendt.
Kanskje kan du vise henne dette spørsmålet som du har skrevet inn? Der setter du jo ord på tankene dine på en klar og tydelig måte, noe som kanskje ikke alltid er så lett muntlig. Og, hvis du fremdeles går til den samme psykologen, kan du jo fortelle psykologen at dette er en bekymring for deg i år også. Dere fikk jo tross alt til en avtale med moren din i fjor (slik vi forstår deg) – da går det kanskje an å få til det samme denne julen og?
Hvis moren din faktisk leser spørsmålet ditt (og dette svaret), kan dette være noen nyttige artikler for henne å lese, slik at hun kanskje forstår deg bedre:
Slik kan barna oppleve voksnes drikking i jula (fra Av-og-til)
Gi barna en trygg julefeiring (fra Dagbladet)
God julestemning, eller for mye alkohol? (fra NHI)
Hvis moren din likevel ignorerer dette, er det viktig at du har noen å støtte deg på. Dette kan for eksempel være noen andre i familien, eller en ansatt ved skolen din (som for eksempel en helsesykepleier). Et annet tilbud vi vil tipse om er Barnavrus.no, et fellesskap av og for personer med en eller flere foresatte som ruser seg. De tilbyr bl.a. en chat, et sosialt nettverk, og en rekke artikler som forhåpentligvis oppleves som nyttige for deg å lese. Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil snakke nærmere om dette.