Min datter er bekymret for at faren drikker for mye

Hei.
Inatt kom det frem at min datter på 10 år har lagt godt merke til sin fars drikkevaner. Jeg reagerte på litt uønsket adferd gjennom gårsdagen (hun skal til far idag), og inatt kl 00.45 sa hun «Jeg er litt redd for at pappa har et alkoholproblem..»
Vi snakket, og hun forteller at han drikker hvertfall noen (hun er usikker/vil ikke fortelle hvor mange) øl/vinglass kanskje en hverdag, pluss i helgen. Noen ganger øl mens han jobber (hjemmekontor). Hun sier hun ikke merker forskjell på han, men at hun synes det er veldig ubehagelig. Hun er redd for at noe skal skje. Hun tar han veldig i forsvar og stiller spørsmål om : hva skjer hvis du snakker med pappa om det? Må vi ringe politiet? Får jeg lov å være sammen med pappa? Har pappa et problem?
Jeg beroliget ved å si at hvis det skulle være sånn, så ville jeg gjøre alt jeg kan for hjelpe han, og for at de skulle kunne ha et så normalt forhold som mulig. Jeg fortalte også at om problemet ble større ville hun kanskje måtte være sammen med sin far i mitt eller hans foreldres nærvær. Hun ble så nervøs og uvel av samtalen at hun kastet opp. Den siste tiden har det vært problemer med henting og levering begge veier, og jeg tror hun er redd noe skal skje med han mens hun er her. Nå virker hun å vegre seg litt/bekymre seg for hva som skjer når hun skal dit.
Hun har også nevnt at «tenk om han gjør meg noe, jeg tror ikke det, men når jeg sover foreksempel» med tanke på overgrep osv «men det kunne jo du gjort og, men jeg det ville du aldri gjort, det vet jeg jo. Hun sier han ikke har gjort henne noe, men som mamma så er bare det at hun har tenkt det grusomt å høre.
Hva gjør jeg? Hvor begynner jeg? Han er en god pappa for henne, men har aldri taklet følelser særlig bra. Det har hendt jeg har kommet dit noen dager etter hun har kommet hjem fra han, for å hente noe – da kan han være full kl 9 på morgenen. Akkurat som on han bare MÅ drikke seg full når hun har dyreart. Han jobber med data, og har hjemmekontor pga corona.
Selv har jeg vært avholds i 1,5 år – kun fordi jeg vil, ikke fordi jeg har noe problem med alkoholen. Men fordi jeg blandt annet får mye migrene av alkohol, går på cellegift for leddgikt osv.
Hun sa også at hun skulle ønske pappa kunne slutte å drikke.
Jeg vet ikke hvilken tråd jeg skal trekke i først her. Tips og råd mottas med takk. Dette er fryktelig vanskelig og vondt. Ei på 10 skal ikke måtte tenke sånn.

Kvinne, 32 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi bare si at det er kjempebra at din datter kommer til deg når det er noe hun bekymrer seg for.
Det kan være vanskelig å vite hvordan du skal gripe dette an, men vi synes du allerede har gjort noe lurt ved å fokusere på å trygge henne. Fortsett med det! På denne siden hos Voksne for barn finner du tips til hvordan du kan snakke med henne om temaet, og hvordan du kan ivareta hennes behov. Det er viktig at dette er noe hun får lov til å snakke om og at hennes bekymringer blir tatt på alvor. Hun skal ikke måtte være hos faren sin hvis hun ikke er trygg der.
Vi ønsker også å poengtere at dette er et problem som ikke først og fremst kommer an på mengden alkohol, men konsekvensene av bruken. Slik vi forstår situasjonen gjør drikkingen hans at datteren deres ikke vet hvor hun har ham, blir redd, nervøs, bekymret for ham osv. Dette er altså et problem uavhengig av om han er avhengig av alkohol eller ikke. Når det er sagt legger vi merke til en del «røde flagg» utover din datters reaksjon i det du skriver, så dersom det skulle være slik at han trenger og vil ha hjelp kan han få det ved å kontakte fastlegen sin.
Når det gjelder hva du skal gjøre vil vi anbefale deg å kontakte faren hennes så fort som mulig å forklare situasjonen. Vi vet jo ikke hvordan han vil reagere på det, men dere kommer ikke utenom å snakke om det. Forsøk å fokuser på det dere har til felles – nemlig at deres datter skal ha det best mulig. Videre kan dere ta kontakt med familievernkontoret som kan gi dere råd og veiledning med tanke på hvordan dere skal gå frem. Skulle han ikke ønske å være med kan du dra alene. De har også samtaletilbud til barn. Du finner deres nærmeste kontor her.
I tillegg kan det være lurt å informere skole, helsesøster eller andre som er i kontakt med datteren din der hun er til daglig. Du trenger ikke å gå i detalj, men det kan være bra at de vet noe slik at de kan ivareta henne best mulig og gi deg beskjed dersom det skulle være noe.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat hvis du skulle ønske det.