Mamma som drikker ofte i hverdagene og i helgene

Hei, jeg har problemer med mamma som drikker ofte i hverdagene og i helgene. Når hun drikker tar hun ofte opp problemer med penger og min far ( de har vært skilt i 12år) problemet er at hun tar opp de samme problemene og er ofte sint/irritert. Jeg og broren min synes dette er svært ubehagelig når hun snakker stygt om vår far osv. Disse kveldene ender ofte med stillhet og alle er sure på hverandre. Det kunne ha startet som en fin kveld, men endrer seg fort når hun begynner og få promille. Da skal hun snakke om alt. Ofte er temaene pappa, penger eller om hennes fortid… Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere, så det ender ofte med at jeg blir sur og da blir alt værre. Har ofte sakt ifra til mamma at hun må snakke med oss i edru tilstand, og det har hjulpet i noen dager. Men så kommer stormen igjen. Sliten av å «vente» på neste gang hun drikker litt for mye. Jeg synes det er bra å snakke om problemer, men ikke starte samtalene med surhet og bitterhet. Noe synes jeg mamma kunne ha holdt for seg selv eller snakket med ei venninne om.

Kvinne, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at dette er en slitsom og frustrerende situasjon for både deg og broren din. Det er veldig viktig at dere får hjelp til å sette grenser for det som skjer når hun drikker.
En mulighet er å snakke med faren deres am hva han tenker. Dere kan også snakke med en helsestasjon for ungdom og be dem om råd og tips. Det kan være lurt og også snakke med noen som har kunnskap om avhengighet. Ta gjerne kontakt med kompasset. Der har man kunnskap om hvordan rus påvirker familien. Om du bor i nærheten av et av kompassene kan du få samtaler der og bor du langt unna kan du få tilbud om Skype-samtale.
Vi vil også tipse dere om N.K.S. Veiledningssenter Midt-Norge. Dette er et tilbud til alle som er berørt av noen som sliter med rus, psykisk sykdom eller spilleproblem.
Hvis du ønsker, kan du også ta kontakt med oss på telefon eller chat, alle hverdager fra 11-18.