Langvarige abstinenser Vival

Jeg har brukt Vival i ca 15 år. Sluttet helt i august 2019, etter en nedtrapping på 3 mnd. Brukte de siste årene 3 tabl. Har fortsatt abstinenser. De mest plagsomme nå er søvn, pustevansker, svimmelhet, sinne, uro, tics. Våkner pga magesmerter, pusteproblemer, uro i hjerteområdet, panikkangst. Kroppen føles «død», er nummen i armer/bein. Synkefølelse. Skjer veldig ofte og har tiltatt siste måneder. Svimmelhet også tiltatt. Verst i stående/gående. Lyd- og lyssky. Grumsete syn, tørre/såre øyne. Er det jeg opplever normalt? Er nå altså inne i min 17 mnd.. Veldig sliten, føler jeg ikke orker dette mer. Hjelp!!

Kvinne, 66 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er leit å høre at du fortsatt opplever ubehag så lenge etterpå at du sluttet med Vival. Det er en kjensgjerning at abstinenser etter bruk av benzodiazepiner kan vare i måneder etter at bruk er avsluttet. Men, at abstinensene sitter så lenge i som du opplever har vi ingen forklaring på. Vi anbefaler deg å snakke med legen om det og evt. be om en utvidet undersøkelse av spesialist. Da kan du også få undersøkt om alle symptomene du har skyldes abstinenser, eller om det kan være andre årsaker.