Kan man få et normalt forhold til alkohol når man er alkoholiker?

Hei, kan man få et normalt forhold til alkohol når man er alkoholiker? Har en venn som har vært rusfri i fem år, og han mener nå han kan drikke bare litt og det går greit. Han var skikkelig fyllesyk i dag… Han går i tillegg på antabus. Takk for svar .

Kvinne, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
For mange vil det være vanskelig å få et normalt forhold til alkohol hvis vedkommende har eller har hatt et alkoholproblem. Dette er riktignok et spørsmål om individuelle forskjeller, hvor noen kan ha bedre forutsetninger for å lykkes med dette enn andre.
Vi vet ikke noe om din venn, men dersom han drikker så mye at han blir skikkelig fyllesyk og i tillegg bruker Antabus, høres det jo ikke helt uproblematisk ut.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat for å snakke nærmere om situasjonen.