Kan man bli ustabil og psykotisk hvis man ikke tar Subutex?

Hei, har en sønn som går på Subutex. Han har vært psykisk ustabil i det siste. Ble psykotisk en periode, er bedre nå men fremdeles ustabil. Jeg er slett ikke sikker på at han tar subutexen sin. Jeg prøver å skille på hva som er psyke og hva som kan skrive seg fra medisinbruken. Kan man bli ustabil og psykotisk hvis man ikke tar subutexen?

Kvinne, 60 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er generelt veldig vanskelig å svare på, da forholdet mellom bruk av (og avhold fra) legemidler/rusmidler og psykisk helse er svært sammensatt, og i stor grad individuelt. Det vi derimot kan si mer konkret, er at det er vanlig å oppleve abstinensreaksjoner dersom man kutter ut et langvarig forbruk av Subutex. Disse abstinensreaksjonene kan være både fysiologiske og psykiske. Når det gjelder psykiske abstinensreaksjoner er det særlig angst og uro som er typisk. Dette er som regel verst i dagene og ukene etter at bruken opphørte, og vil gradvis roe seg etter dette.
For øvrig, dersom han i utgangspunktet er sårbar for psykoselignende tilstander, men har holdt dette i sjakk ved hjelp av Subutex, kan et opphold fra bruk i prinsippet gi friere spillerom for slike plager. Subutex er riktignok ikke et antipsykotisk legemiddel, men det kan likevel ha en viss beroligende innvirkning på psyken. Men om det er dette som har skjedd i hans tilfelle, har vi ikke noe grunnlag for å uttale oss om. Sannsynligvis skyldes problemene hans noe mer sammensatt enn bruk av (eller avhold fra) Subutex alene.
Uansett, om han har utfordringer med psykisk helse, rus eller andre ting, håper vi han får den oppfølgingen han trenger i hjelpeapparatet. Om du mistenker at han er i en psykotisk episode, eller på andre måter er utilregnelig, kan du vurdere å varsle Legevakt 116 117 for en vurdering og eventuell bistand.