Kan folk som har slitt med alkohol få et normalt forhold til det senere?

Hei! Jeg er ei jente på 29 år. Jeg føler selv at jeg har hatt et problematisk forhold til alkohol de siste årene. Jeg tok en slankeoperasjon for 9 år siden, som gjør at jeg blir fortere full enn andre. Jeg var noen år i et rusmiljø med mye alkohol og festing. 2012 – 2017. Jeg var alltid glad og gira når jeg fikk sjansen til å drikke. Jeg drakk alltid fort og mye, og ble nesten alltid for full og hadde mange blackouts. Jeg har alltid hatt jobb og hverdagene mine har vært ganske normale og ukedagene besto av lite eller ingen drikking og normalt liv ellers. Men når helgene kom eller ferier så bygde det seg opp rundt det og alkohol var alltid tilstede og viktig for meg. Jeg begynte etterhvert å drikke alene hvis det ikke skjedde noe i helgene. Og kunne gjerne sitte å drikke meg full alene. Og begynte etterhvert å skjønne at jeg hadde et problem og begynte å føle skam rundt drikkingen min. Jeg ble gravid i oktober 2017 og sluttet tvert å drikke. Jeg fikk den fineste gaven i livet mitt og stortrives som mamma.
Jeg tenkte at nå ville drikkemønsteret mitt endre seg. Men når jeg fikk sjansen til å prøve drikke igjen etter svangerskapet og ammingen tok slutt, så merka jeg godt at jeg hadde samme drikkemønster som før og at jeg hadde like stort behov for alkohol i livet mitt som før. Drikker fort, mye og får som regel blackouts.
Jeg drikker ikke ofte lenger. Bare av og til i helgene hvis jeg har barnefri. Men når jeg først drikker så er jeg ustoppelig og har samme mønster som før. Og jeg tenker at jeg har vært avhengig av alkohol? Jeg har veldig ambivalente følelser rundt alkohol nå. Og tenker hver dag på å bare slutte å drikke alkohol og bli avholds. Samtidig som jeg ikke vil slutte å drikke pga drikkepress i festlige lag, og jeg vil bare ha et normalt forhold til alkohol. Men jeg merker at jeg har det bedre uten alkohol nå og blir en bedre versjon av meg selv. Jeg har gjort mye for å få det bedre med meg selv rundt dette. Og lever et relativt rolig liv med fast jobb og barn, og har det bra ellers. Kan folk som har slitt med alkohol få et normalt forhold til det seinere? Eller vil avhengigheten alltid være der? Mvh Jente 29

Kvinne, 29 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Om du kan kalles avhengig eller ikke (eller om du har vært avhengig), er vanskelig å fastslå. Dette er en diagnose som stilles på bakgrunn av en rekke ulike kriterier. Hva som derimot kanskje er mer håndgripelig å si, er at du har et tidvis problematisk forhold til alkohol. Det er tross alt mange som opplever problemer med moderasjon de gangene de først drikker, uten at de nødvendigvis kan kalles avhengige av den grunn.
Om du på noe tidspunkt kan ha et mer normalt forhold til alkohol, finnes det heller ingen klare fasitsvar på. Folk er forskjellige, og det finnes eksempler på de som klarer å gjenoppta et normalt forhold til alkohol, og de som bør være avholdne livet ut. Hvilken av disse to kategoriene som best beskriver deg, kommer i stor grad an på din egen disiplin og gjennomføringsevne.
I første omgang anbefaler vi at du jobber veldig bevisst med de anledningene hvor du drikker. Om det så er hjemme alene, i sosiale lag eller andre ganger, bør du på forhånd sette tydelige grenser for hvor mye alkohol du skal unne deg. Hold deg til noen få enheter, i tråd med hva du selv tenker er «et normalt forbruk». Handle kun inn dette, og unngå å ha mer alkohol tilgjengelig der og da. Om noen tilbyr deg mer alkohol, må du bruke det du har av viljestyrke og takke nei. Dette blir gjerne mer krevende desto høyere promille du har, så forsøk altså å sikte på en lav promille i utgangspunktet. Om du føler deg komfortabel med det, kan du jo selvfølgelig fortelle de du er sammen med at du ønsker å holde forbruket nede – om de er nære venner av deg, bør de jo sannsynligvis ha respekt og forståelse for dette. Om du ikke føler at du klarer å takke nei må du kanskje vurdere om du skal unngå slike sammenkomster overhodet, eller om du skal la være å drikke overhodet ved slike anledninger.
Om du føler behov for å snakke med noen profesjonelle, kan du kontakte din fastlege og høre om henvisning til poliklinisk utredning. Dette innebærer regelmessige samtaler med en spesialist i helsetjenesten. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, om du vil snakke nærmere om dette.