Jeg synes min mann drikker for mye. Han har drukket hele vårt samliv 55år. (han er nå 79 år)
Selv mener han at han drikker ikke mer enn de fleste. Tidligere var han ofte i selskap så beruset at han ikke klarte å stå på bena. Han ramlet og andre måtte hjelpe ham i drosjen.
Han drakk hver dag ca 8-9-drinker. I selskap mere. Nå har han bestemt seg for at han skal drikke bare fredag,lørdag og søndag. Da drikker han 11-12 drinker hver dag.. . Sitter alltid alene i kjellerstuen og ser på TV, sovner ofte foran TV. Jeg har iakttatt ham og talt drinkene (4 cl) En kveld nylig ramlet han og hadde et svare strev med å komme seg på bena igjen . Sjanglet inn på soverommet sitt som er i samme etasje som kjellerstuen. Da hadde han konsumert 13 drinker. Når vi er på ferie drikker han hver eneste kveld mye og alene, sitter med hodet hengende ned, sovner av, våkner og fortsetter. Jeg fordrar ikke å se min mann beruset. Han virker så stakkarslig/ynkelig der han sitter. Når han går på toilettet ( beruset))er det alltid urin på gulvet rundt toilettet, Ikke særlig når jeg også skal dit (barbent) Dette bemerker jeg, men han nekter at dette skjer. dette er typisk når han har drukket mye. Balansen vises hvor beruset han er. Når det er selskap og jeg ikke ser , er han rask og forsyner seg med en sterk drink. Dette har flere observert. Er det meg som er prippen. Jeg har nemlig veldig kontroll, teller mine drinker . Og vet når det er nok. Flaut om jeg skulle bli synlig beruset.

Kvinne, 79 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ut i fra det du beskriver, både med hensyn til inntak og hans adferd når han drikker, så er det – så fremst dine beskrivelser stemmer –  liten tvil om at han drikker store mengder når han drikker. WHO definerer et inntak på mer enn 9 enheter alkohol i uken som risikobruk. Inntak over 14 enheter i uken medfører høy risiko for alkoholrelaterte sykdommer og avhengighet. Om han skulle ønske, er det mulig å få hjelp til å få bedre kontroll. I så fall kan han ta kontakt med sin fastlege. Om du skulle ønske å snakke med noen om deres situasjon, kan du for eksempel kontakte veiledningssenteret for pårørende.