Jeg er en gutt som tok nesten 500mg MDMA

Jeg er en gutt som nettopp tok nesten 500mg mdma (2 kenzo xtc tabletter), jeg likte veldig godt denne ruseffekten. Så dagen etter var jeg ganske trøtt og sliten, så dagen etter der igjen ville jeg våkne litt til så jeg sniffa 100mg ritalin (2,5 tablett med 40mg). Jeg ble ganske våken etter en halvtime og var det i ca. 2 timer, men så ble jeg veldig sløv å sliten. Jeg var så sløv og sliten at jeg ikke orket noe! Jeg ville bare sove men jeg fikk ikke det til heller. Jeg var våken hele natten og er veldig trøtt men klarer fortsatt ikke å sove. Er dette normalt?

Mann, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi håper det går bedre med deg nå!
Ja, dette er egentlig ikke så rart. Det er en stor belastning å få i seg så mye MDMA. Dosen du tok er ca. tre ganger anbefalt dose. Så det er helt naturlig at det henger igjen en stund. I tillegg tok du Ritalin som også gjøre det vanskeligere å sove. Det tar noen dager før kroppen normaliseres igjen, og i denne perioden kan det være vanskelig med søvn, selv om du er trøtt.
Du kan lese mer om MDMA og Ritalin på våre sider.