I omtrent to år nå har min kone drukket for mye nesten hver dag

Hei,
jeg heter [anonymisert] og jeg har bodd på [anonymisert] sammen med min kone siden 2018. Jeg er desperat og har bestemt meg for å prøve å få hjelp til meg selv.
I omtrent to år nå har min kone drukket for mye nesten hver dag og definitivt hver gang for mye. De siste 10 årene har hun drukket litt oftere, men det har økt ekstremt det siste halvannet året.
I mellomtiden har jeg også inntrykk av at hun har utviklet to forskjellige personligheter. Når hun er edru, oppfører hun seg som jeg møtte henne i fortiden. Men hvis hun overskrider et visst alkoholnivå, friker hun seg helt ut.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. I over et år har hun fornærmet meg når hun er beruset, og jeg prøver å være rolig. Hun fortsetter å snakke med meg, skjelle og skriker rundt i leiligheten. Når jeg ber henne være roligere, skriker hun bevisst høyere. Alt dette kan høres ufarlig ut, men det skjer midt på natten. huseieren vår bor over oss med tre barn, og de hører på alt. Min kone har nå endret døgnrytme. Hun sover om dagen og er aktiv om natten. Hun blir full, lytter til musikk eller ringer høyt på telefonen. Og når jeg ber om at det skal være mer stille, eksploderer hun. Jeg jobber og må reise meg ofte veldig tidlig om morgenen. I det siste har jeg knapt sovet gjennom en natt. Dette endrer også søvnrytmen min. Det hele er veldig stressende for meg fordi jeg går på jobb dagen etter uten søvn. Jeg begynner også å frykte at utleieren vil si opp leiekontrakten vår på et eller annet tidspunkt fordi hun begynner å skrike klokken 02:00 eller 03:00 midt på natten.
Min kone har ekstreme humørsvingninger og er i tilstand av angst. Hun truer meg ofte med selvmord og er redd for at jeg skal forlate henne. Jeg prøver å roe henne ned, men jeg har ingen sjanse. Hun blir bare aggressiv uansett om jeg er hyggelig mot henne eller sint. Det er som en ond sirkel. Når hun er edru, så opplever jeg henne normalt. I dag sov hun gjennom arbeidet for første gang. Hun skulle starte senvakta klokka 15.00, men drakk vin og blandede drinker fra klokka 19.00 til 12.00 dagen før. Det hender også at hun bruker enorme mengder penger på alkohol hver måned. Nesten like mye som en måneds leie. Kontosaldoen din er derfor permanent på null. Hun truer meg også mer og mer med politiet pga. jeg sir ofte å ringe politiet selv når hun er full og skriker hele natta. Hun vil fortelle at jeg voldtekter henne og at jeg er voldelig. Det er veldig ille for meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Damer er spesjelt beskyttet her sir hun da
Jeg vil gjerne forlate henne, men jeg er bekymret for at hun havner på gaten. Så jeg lever med dette hele tid. Nå klarer jeg hele privatlivet hennes skriftlig, skriver søknader når hun mister jobben og mye mer. Jeg har ikke mer styrke til det.
Kan du fortelle meg hvem jeg skal henvende meg til? Hvem kan hjelpe meg?
Mvh

Mann, 39 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en veldig krevende situasjon for deg å stå i.
Vi kan kanskje begynne med noe av det siste du skriver: «Jeg vil gjerne forlate henne, men jeg er bekymret for at hun havner på gaten». At du ønsker å forlate henne, er fullt forståelig. Ut ifra det du beskriver, høres det ut som om hennes oppførsel har en ganske negativ innvirkning på livet ditt. Hvis hun selv ikke mener hun har noe problem, eller hun ikke viser noen vilje til å endre seg, er det dessverre vanskelig for deg (eller noen andre) å gjøre så mye med det. Hva du derimot kan bestemme mer over, er hva du finner deg i og ikke, og hva du skal og ikke skal utsette deg selv for. Med andre ord: det finnes ting du kan kontrollere, og det finnes ting du ikke kan kontrollere. Det du ikke kan kontrollere, er hennes tankemåte og levemåte. Det du kan kontrollere, er hvordan hennes tankemåte og levemåte påvirker deg og ditt liv.
Det betyr også at du ikke er ansvarlig for henne. Om du skulle velge å avbryte forholdet, er det kun hun selv som er ansvarlig for sitt liv – ikke du. Om hun trenger hjelp, kan hun oppsøke dette hos profesjonelle. Eller velge å ikke gjøre det. Uansett er ikke du pleieren hennes, og om du føler deg fanget i forholdet, i frykt for hva som vil skje om du bryter, er ikke det noen sunn situasjon å være i. Kanskje vil hun ha nytte av behandling og oppfølging innen rus og/eller psykisk helse, men dette er noe som kun vil skje så sant hun selv erkjenner behovet for dette.
Når hun truer med å ringe politiet og anmelde deg for vold og voldtekt, er dette en hersketeknikk du ikke må falle for. Faktisk er det straffbart å avlevere falsk anmeldelse for voldtekt.
For din egen del, anbefaler vi at du støtter deg på noen utenfra. Det er veldig bra at du skriver inn til oss, og vi håper at dette er til hjelp. Men jo flere du kan snakke med, jo bedre. For eksempel vil vi tipse om NKS Veiledningssenter for pårørende. Disse kan gi veiledning over telefon, eller ved oppmøte ved et av kontorene. Et annet tilbud å vurdere er Krisesenteret i Midt-Troms. Det du beskriver høres tross alt ut som psykisk vold fra hennes side.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, om du vil snakke nærmere om dette.