Hvordan funker kokain?

Hei!
Hvordan funker kokain? Hvordan blir man når man tar det/drar det inn i nesen? Hatt noen kompiser som har brukt det men tørr ikke selv pga at jeg ikke har info om det og hørt mye forskjellig

Mann, 21 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Kokain er et rusmiddel som virker stimulerende, det vil si at rusen kan gi økt energi, rastløshet, du kan oppleve å bli mer pratsom og føle deg fysisk og psykisk sterk. Det er også vanlig å få høy puls, svette og få tørr munn og bli varm. Noen får også kramper og blir paranoide. Overdose kan føre til feber, bevisstløshet hjerneblødning og hjerteinfarkt. Kokain er veldig belastende for hjerte og blodkar, både ved enkeltinntak men også ved bruk over tid. Mange opplever en nedtur etter inntak, da kan en føle seg både nedstemt og engstelig.
Kokain er også svært avhengighetsskapende, en av de aller mest avhengighetsskapende rusmidlene som finnes. Så vi synes det høres lurt ut å la være å ta det, da det fort kan utvikle seg til noe som blir vanskelig å slutte med.
Du kan lese mer om kokain på våre faktasider.