Hvor stor er sannsynligheten for at mannen min klarer å slutte på egenhånd?

Min mann har lang og tung rushistorie. Nå har han hatt en sprekk på tre uker (jeg avslørte ham i dag), og tenker at ham skal slutte på egenhånd. Sist gang klarte han ikke dette, og måtte gå runde på runde før han til slutt la seg inn til avrusning og fikk hjelp. Vi har to barn, og jeg orker ikke flere runder nå. Hvor stor er sannsynligheten for at han skal klare dette selv nå? Han har vært rusfri i nesten et år siden sist gang.

Kvinne, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg å stå i.
Hvor stor sannsynligheten er for at han skal klare å avruse seg på egenhånd, er veldig vanskelig for oss å forutsi. Dette har vi ikke så mye grunnlag for å mene så mye om, ettersom dette i stor grad er et spørsmål om individuelle forutsetninger, og hans egen gjennomføringsevne. Men, historikken her tilsier jo at han kanskje ikke er i stand til å klare dette på egenhånd. Dette blir i så fall opp til ham selv å motbevise.
Uansett, det kanskje mest sentrale her er at du skriver «…jeg orker ikke flere runder nå». Det er veldig viktig at du har fokus på deg selv og dine grenser og behov, og selvfølgelig også barnas behov for trygge og stabile omgivelser. Dersom dette skal vise seg å bli et gjentagende problem fremover, hvor han har perioder av og på rus (i skjul), blir du nødt til å ta stilling til om du skal bli værende i forholdet eller ikke. Du har tross alt begrenset kontroll over han og hans handlinger – derimot har du større kontroll over hva du vil utsette deg selv (og barna) for.
I slike situasjoner kan det være nyttig med ekstern veiledning og støtte. Familievernkontor har tilbud om samtaler og veiledning til familier som er i en vanskelig situasjon.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, om du vil snakke nærmere om dette.