Hvor mye vil 100 mg Sobril utgjøre i promille?

Hei. Hadde tatt 4 25 mg sobril og ble stoppa i kontroll og tatt prøve av. Hvor mye vil 100 mg sobril utgjøre i promille?? Da veit jeg evt hvor lenge ca jeg blir uten lappen. Jeg følte meg ikke rusa eller noe og politiet og legen syns heller jeg ikke virka rusa. Men sobrilen var jo på topp ca da for var 2 timer etter jeg tok de. Så da lurer jeg på åssen man får regna ut det til promille

Kvinne, 27 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Konkret hvilken konsentrasjon av oksazepam du får i blodet 2 timer etter inntak av 4 x 25 mg Sobril, har vi dessverre ikke verktøy til å regne ut. Der må du simpelthen bare vente på prøvesvar – men når prøvesvaret kommer, kan du sjekke dette opp imot denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus. Her vil du kunne se hva mengden oksezepam i blodet tilsvarer for de ulike straffenivåene av alkoholpromille, altså 0,2 eller mer, 0,5 eller mer og 1,2 eller mer. Vi kan med stor sikkerhet si at du er over straffbarhetsgrensen, men hvor mye har vi altså ikke kompetanse til å si, dessverre.
Merk for øvrig at det er forskjeller på bruk av Sobril med og uten resept når det gjelder bilkjøring, juridisk sett. Nå vet ikke vi hvilken av disse som gjelder i ditt tilfelle, men om du har resept, er du uansett over maks tillatte døgndose (som er 30 mg), og må sånn sett regne med konsekvenser i en eller annen form. Du kan lese mer på våre sider om rus, førerkort og bilkjøring.