Hvor mange doser amfetamin og kokain tar brukerne gjennomsnittlig hver dag?

Hei, jeg lurer på hvor mange doser amfetamin og kokain brukerne tar gjennomsnittlig hver dag? Og hvor mye kan man ta før man får overdose?

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette er dessverre ikke mulig å svare spesifikt på, av en veldig enkel grunn: folk er forskjellige, og har ulike måter å bruke disse stoffene på. Noen tar f.eks. amfetamin eller kokain bare en gang iblant, mens andre har perioder hvor de bruker dette kontinuerlig over en lengre periode. Mange er også et sted der imellom.
En av de største forskjellene mellom disse to stoffene er virketiden. Avhengig av størrelsen på dosen og stoffets renhet, kan amfetamin virke i mange timer (3-7 timer er et grovt anslag). Kokain har derimot en kortere virketid, omtrent en halvtime/time, pluss/minus. Dette gjelder kokain i pulverform som sniffes (som er den vanligste inntaksmåten) – andre former og inntaksmåter kan ha en noe annen virketid.
Så, når det gjelder de brukerne som tar slike stoffer kontinuerlig, blir svaret at de må ta nye doser når virketiden av det aktuelle stoffet går over. Kontinuerlig bruk av kokain er ikke veldig vanlig (de fleste bruker dette i festsammenheng), mens kontinuerlig bruk av amfetamin er noe mer utbredt. Dette har sannsynligvis sammenheng med virketiden, men særlig også prisforskjellen; amfetamin er betydelig billigere enn kokain.
Når det gjelder overdoser, blir også dette et spørsmål om individuelle forskjeller. Ulike personer har ulik toleranse. Men generelt anslås kokain å være potensielt dødelig omkring 1 gram, selv om lavere doser også kan være dødelige. Amfetamin er generelt ansett for å ha en forholdsvis lav risiko for dødelig overdose, og forutsetter vanligvis betydelig større mengder enn en vanlig brukerdose (som er omkring 30 mg rent stoff).
Du kan lese mer på våre faktasider om amfetamin og kokain.