Hvor lenge bruker en rusperiode og vare?

Hei, det har akkurat blitt slutt mellom meg og en tidligere rusmisbruker. Da vi ble sammen var han sluttet på alt men brukte fortsatt reseptbelagte piller fra legen. Som han fortsatt gjorde alle de 4 årene vi var sammen. For ca. 2 mnd. Siden sprakk han. Han dro ut av forholdet uten en avslutning, uten å si hade, uten å forklare hvorfor og ignorerte mine meldinger og når jeg prøvde å ringe han fikk jeg ikke svar. Han var ute å festet/ruset seg 1 uke før jeg fikk en telefon fra han og fikk da bekreftet hva han hadde gjort. Det har snart gått 2 mnd. Siden forholdet ble avsluttet og det jeg vet han har brukt tidligere er hasj/marihuana og amfetamin. Så det jeg lurte på er om jeg kan forvente meg at han kommer tilbake når han er «ferdig» med å ruse seg igjen og at jeg kanskje får en unnskyldning/forklaring eller om det er bare å se helt bort i fra? Hvor lenge bruker en «rusperiode» å vare?
Takk for svar

Kvinne, 30 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er vanskelig, og at det blir ekstra vanskelig uten en forklaring eller en ordentlig avslutning. Du lurer på om du kan forvente at han kommer tilbake, og hvor lenge en rusperiode eventuelt varer.
Vi skjønner godt at dette er ting du lurer på, og vi skulle ønske vi kunne gi deg et svar på det. Men det kan nok verken vi, du eller han selv svare på, rett og slett fordi det er umulig å vite hva som skjer i fremtiden. Noen som sprekker, har sprekker som varer i en liten periode, før de kommer seg på beina igjen. For andre kan en sprekk være starten på et langvarig eller livslangt rusmisbruk.  Hva som er tilfellet for din ekspartner, vet han antagelig ikke selv engang.
Vi tror det vil bli vanskelig for deg fremover om du skal leve på vent, særlig når det ikke er noe du selv kan gjøre for å påvirke om han slutter å ruse seg og kommer tilbake.  Det vi anbefaler deg er å forsøke å tenke på deg selv og fokusere på hva du kan gjøre for at du skal klare å komme deg videre på en best mulig måte. Du kan være en støtte for han om han ønsker det, men ikke på bekostning av deg selv. Vi anbefaler deg at du snakker med folk rundt deg som vil deg vel, og søker støtte hos dem. Videre kan det kanskje hjelpe deg å snakke med et pårørendetilbud , for eksempel veiledningsenteret for pårørende.