Hva gjør jeg med en mann som drikker altfor ofte og altfor mye? I natt eskalerte det ved at han drakk brennevin helt til 7.30 i morges, da jeg våknet og fant han sint og full i stua. Han/vi har tre barn, og minstemann på 7 fikk dessverre med seg hvordan faren var nå i morges.
Han (mannen) truer med at jeg skal kastes ut herfra og ditt og datt basert på konspirasjonsteorier han har lagd. Alt bunner i alkoholinntak, da jeg har nevnt det for han før og nevnte det igjen i går. Han kommer til å drikke selv om han er alene med barna i hus, så det er ikke bare bare å skulle splitte opp..

Kvinne, 35 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Viser til chat med en av våre veiledere.
Som vi var inne på i chatten, høres dette ut som en krevende og sammensatt problemstilling, hvor han generelt er lite samarbeidsvillig. Til tross for dette, eller kanskje nettopp på grunn av dette, er det viktig at du allierer deg med noen utenfra dersom det skulle bli snakk om en eventuell fordeling av barneomsorg. Verken du eller barna har godt av å utsettes for denne atferden, og det er viktig at du tar grep, så lenge han selv ikke viser noen tegn til å gjøre det samme.
I denne lenken finner du kontaktinformasjon til Barnevernet i Trondheim kommune. Familievernet er en annen instans du kan vurdere å oppsøke.