Har drukket mellom 6 til 15 enheter daglig. Hvordan skal en komme seg ut av det?

Spørsmål, joda. Har drukket mellom 6 til 15 enheter daglig så lenge jeg husker. 7-8 år, minst. Hvordan skal en komme seg ut av det?….

Mann, 36 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er mulig å komme seg ut av det, men du trenger mest sannsynligvis hjelp, i første omgang ved en forsvarlig avrusning for så en mer langvarig behandling. Det du kan gjøre er å kontakte din fastlege, som vil henvise deg til riktig hjelp. Vi har forståelse for at det for mange er vanskelig å be om hjelp og å snakke med legen om dette, men målet ditt blir betydelig mer sannsynlig at du når dersom du benytter deg av hjelpen du kan få.
Se for øvrig også vår guide Hjelp til å slutte med alkohol.