Forhold til en som regelmessig røyker weed

Jeg føler meg forvirret og trekker hele tiden meg selv i tvil og trenger å lufte med noen som vet noe om rus, om jeg er «hysterisk» eller urimelig. Jeg har et nært forhold til en voksen (hun er 45), som regelmessig røyker weed. Det er -såvidt jeg klarer å forstå- flere ganger i uka men jeg vet at det iblant går en periode uten (jeg har kjent henne tre år og hun hadde to måneder uten på begynnelsen av året, ellers tror jeg bare det er dager mellom). Hun har brukt weed siden ungdomstiden, og har nevnt andre rusmidler («sopp»).
Jeg har aldri selv prøvd annet enn alkohol, og drikker ekstremt sjelden noe.
Jeg har gradvis blitt mer og mer ubekvem med sider ved samspillet; som at hun glemmer ting jeg forteller henne, gjentar de samme historiene, hun trekker seg uforklarlig unna med en gang vi kommer nær og har det fint, hun blir trigget når jeg uttrykker behov eller grenser, er humørsyk, hun har mangeårige depresjoner (og kaller weeden for medisin), hun kan være litt slem etter dager hvor jeg tilfeldigvis vet at hun har røyket. Det oppleves som om hun er svingende hele tiden mellom å være utrolig kjærlig og nær og varm, og så avvisende, uinteressert og nesten hånlig overfor meg uten varsel.
Det er forvirrende også fordi hun er sånn superhelsefrik ellers og bare spiser økologisk og ikke snop og sånt, bortsett fra at jeg har skjønt at hun spiser kake og sjokolade og sånt når hun røyker. Og egentlig mens jeg skriver innser jeg at hun har et litt rart forhold med mat, er veldig kontrollerende på det og samtidig spiser seg dårlig ganske ofte. Jeg har fått vite nylig at hun har en historie med selvskading og selvmordsforsøk for en del år tilbake.
Hun passer jobben sin og jobber hardt, men trenger lang tid på å komme opp, og har mange hverdager hvor hun ikke gjør annet enn å jobbe, spise og sitte helt i ro uten kontakt med andre, eller sove. Avvekslende med litt sånn veldig aktive perioder med ideer og folk og prosjekter.
Siden jeg ikke en gang har prøvd rusmidler (og ikke har lyst heller), er jeg liksom så lett å avfeie som hysterisk eller barnslig når jeg opplever at weedbruken er et problem (hvis det ER weeden som skaper disse tingene da – det er en av tingene jeg lurer på om noen kan kommentere. Er det sannsynlig at en del av dette skjer eller forsterkes pga weed?)
Er jeg bare moralistisk, eller overdriver farene ved cannabis? Jeg vet at sønnen hennes på 16 også har drevet (driver?) med det, og at der følger hun opp at han ikke skal, men det oppleves jo litt rart selv for meg som står på utsiden. Jeg vet ikke hvor mye han vet om hennes bruk ,men synes det er lite sannsynlig at han ikke skulle ha fått de tmed seg egentlig.
Jeg tror det jeg lurer på er i hvert fall det om noe av det jeg beskriver som forvirrende og sårende, kan ha med cannabisen å gjøre? Er det vanlig at nære relasjoner påvirkes dårlig av at den ene røyker weed regelmessig eller er jeg for krevende/nærtagende når jeg reagerer (skjønner at det er vanskelig å svare på men kanskje noen har erfaringer å dele). Er det ikke så farlig å røyke weed regelmessig for en voksen?
ER det skadelig (følelsesmessig, fysisk osv) for en voksen å bruke det på denne måten, og ha gjort det gjennom hele voksenlivet? Eller er jeg bare prippen og kjedelig her?
Er det sannsynlig at en som har brukt weed slik i så mange år noen gang vil slutte med det? (altså erfaringsmessig – jeg skjønner
Takk for at jeg kunne dele dette her. Det er faktisk skikkelig sterkt å se hva jeg skriver, jeg var ikke klar over hvor mye jeg tenker rundt dette. Og hvor lsiten jeg føler meg, sliten i følelsene av å hele tiden føle meg mindre betydningsfull enn weeden, at det er den hun snur seg til når hun er opprørt, ikke til meg.

Kvinne, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Om hennes personlighet eller handlinger forsterkes av at hun røyker weed, har vi nok ikke noe forutsetning for å mene noe om. Noen mennesker kan røyke cannabis på et jevnlig basis uten at det påvirker deres personlighet eller hverdag i nevneverdig grad, mens andre blir mer påvirket og formet av det. Vi kjenner henne ikke, og kan ikke si om hun har endret seg av cannabisbruken eller om det du beskriver er mer konstante trekk hos henne.
Avhengighet påvirker ofte personligheten til den som er avhengig – eller nærmere sagt forandrer hvordan vedkommende tenker, prioriterer og handler. Når en er avhengig av et rusmiddel, vil rusmiddelet etterhvert ta over for en del andre funksjoner og meninger, og bli noe som prioriteres høyest, kort fortalt.
Så kort oppsummert, kan rusmisbruk forandre adferd, og til en viss grad endre noens personlighet, men det å skylde hele et menneskes adferd og handling på rusmidler, blir nok å forenkle kompleksiteten både ved et menneske og ved rusmisbruk.
Du lurer på om det er vanlig at nære relasjoner påvirkes av at den ene røyker weed regelmessig. Det kan vi med sikkerhet svare ja på. Noen ganger handler det om at rusmiddelbruken gjør den andre personen selvsentrert eller upålitelig, og ofte handler det om en «interessekonflikt» hvor en av partene ønsker å ruse seg mens den andre ikke aksepterer det. Er en i en relasjon med en som har et rusproblem, er det en hel rekke andre utfordringer som kommer i kjølvannet; prioriteringer, økonomi, helse, tillit, og så videre.
Så uavhengig av at hun synes at hennes bruk er uproblematisk, så er dette noe som påvirker deres relasjon negativt. Det er kanskje mer fruktbart å fokusere på akkurat det enn på selve bruken. På hvilken måte påvirker det deg at hun bruker cannabis, og hvordan kan dere finne en løsning som dere begge er villig til og som fungerer for dere begge? Finnes det ikke en slik løsning, er det betimelig å spørre seg selv om relasjonen høster mer vondt enn godt.
Til slutt lurer du på om det er mulig for en som har røyket regelmessig så lenge, kan slutte. På det kan vi også svare, ja, det er mulig, men kun dersom personen selv faktisk ønsker det.