Jeg tok en halv ecstasy pille. Ikke så lite, nesten hele men var fortsatt halv og Jeg følte ingenting før 2 timer etter, det var først da pupillene mine ble store ….. hva kan det skylde ??? Aldri opplevd det før

Kvinne, 15 år fra Buskerud


RUStelefonen svarer:

Hvorfor du ikke følte så mye av en halv pille, kan det være mange årsaker til. Dårlig kvalitet og lite og/eller annet virkestoff på pillen er mest nærliggende å anta. Om du har tatt ecstasy flere ganger på kort tid, er det også vanlig at effekten blir dårligere etter hvert. Andre årsaker kan være forventinger til rusen, dagsform, omstendigheter og så videre. Med andre ord kan det være flere forklaringer til dette.

Ecstasybruk kan føre til endringer i produksjonen av gledes-stoffet i hjernen, noe som på sikt kan gjøre at du føler deg nedstemt og deprimert i hverdagen. Dette er spesielt risikabelt for unge mennesker. Vi anbefaler deg å vente noen år med å ta ecstasy, og da vurdere hvorvidt du ønsker å ta det igjen.