Føler ingen glede av ecstasy

Hei jeg er en kvinne på 20 år. Prøvd x (ecstasy) for første gang for bare noen måneder siden og har gjort det 4 ganger. Jeg startet med en som var medium sterk og en halv sterk en siste gang. Sier isåfall vennen min som er mer erfaren med det enn meg, det jeg lurer på er hvorfor føler jeg ingen glede mens jeg er på det. Kan fortsatt være gøy, men er ikke det samme når jeg er med venninna å vennegjengen hennes å de sier hvor mye de føler «gleden». Jeg går ikke på medisiner, bare ADD diagnose og føler ikke helt glede ellers i livet heller. Det får meg til å lure på om det hele tatt har mistet hele gledes følelsen, går det ann å er det noe som kunne skylde jeg ikke føler noe av x?

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Rusopplevelser er individuelle opplevelser, og formes både av forventninger, dagsform, omstendigheter og personens psykiske helse. Rusen blir også påvirket av rusdose og kvalitet på stoffet. Med andre ord er det ikke slik at alle får lik rus av samme rusmiddel, selv om det er samme stoff og samme mengde. Noen oplever eufori og gledefølelse, noen får angst og paranoia, andre synes opplevelsen er ubehagelig.
Om du har tatt ecstasy 4 ganger på kort tid, kan det ha innvirkning både på ditt humør når du ikke er ruset, og på rusopplevelsen. Tar du ecstasy ofte, er det vanlig at rusen ikke kjennes like intens etter hvert, og at den typiske gledefølelsen stoffet vanligvis gir, blir fraværende. Du er fortsatt ruset, men virkningen er først og fremst stimulerende – derfor får du også store pupiller. Det er også vanlig å oppleve nedstemthet og tomhet i hverdagen når en ikke er ruset. Det er derfor også erfarne brukere helst venter noen måneder mellom hver gang de tar det.