Brukte kokain og amfetamin en helg, vil dette gi utslag på urinprøven?

Hei. Jeg avlegger urinprøver for alle typer rus. Screening. Jeg brukte Kokain og Amfetamin en helg og avlagt urinprøve uke etter. Vil dette gi utslag ?

Mann, 32 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi er forsiktige med å gi noen garantier, da det forekommer individuelle variasjoner. Inntatt mengde rusmidler har også betydning, i tillegg til at noen urinprøver er mer sensitive enn andre.
Med dette i bakhodet, vil vi si at sjansen for positivt prøvesvar på kokain er lav. Kokain kan normalt spores omtrent 3 døgn etter inntak, så sånn sett bør du være godt innenfor. Men, enkelte urinprøver leter også etter benzoylecgonin, et omdanningsstoff fra kokain med sporbarhet omkring 7 dager. Om det er en slik urinprøve du har tatt, er naturligvis også sjansen for positivt prøvesvar høyere.
Når det gjelder amfetamin, er det ganske stor spennvidde i påvisningstid; omtrent 2-10 dager. Dette handler hovedsakelig om mengde, samt hvor rent/utblandet amfetamin det var snakk om. Derfor blir det egentlig også bare gjetning fra vår side, men om du f.eks. tok forholdsvis små mengder amfetamin, som var ganske blandet ut, slår det sannsynligvis ikke ut på prøven. Brukte du derimot større mengder, med ganske rent stoff, er sjansen for positivt prøvesvar høyere.