Broren min ruser seg, hvordan går vi frem for å få hjelp?

Hei!
Broren min på 27 ruser seg på piller, div narkotika og alkohol, hvordan går vi frem for å få hjelp? Vi er helt rådville. Han har erkjent at han har ett problem , men han tror ikke fastlegen vil hjelpe han. Hva kan vi gjøre? Mvh [anonymisert]

Kvinne, 34 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en fortvilet og frustrerende situasjon.
Så lenge han selv faktisk anerkjenner at han har et problem, og selv er villig til å gjøre en endring, er dette den viktigste forutsetningen for å kunne hjelpe ham. I så fall er det viktig at dette er noe han  mener og vil, heller enn noe han bare sier.
Nå vet ikke vi hvorfor han ikke tror fastlegen vil hjelpe ham, men en ting vi kan si helt sikkert, er at fastlegen har mulighet til å henvise til behandling i spesialisthelsetjenesten, dersom hun eller han mener broren din vil ha nytte av dette. Dette fremgår bl.a. i denne artikkelen fra Helsenorge.no, som dere evt. kan vise broren din. Om han ikke føler han får den hjelpen han trenger fra sin fastlege, har han mulighet til å bytte inntil to ganger per kalenderår.
For øvrig er det helt naturlig at dere som pårørende vil hjelpe, men det er viktig at dere vet at det bare er ham selv som er ansvarlig for sine valg, og som selv må ta initiativ til endring (eller evt. velge å ikke gjøre det). Men at dere viser støtte og bekymring, og tilbyr deres hjelp, er selvfølgelig bare bra. Om du vil kan du kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, om du vil snakke nærmere om dette.