Blir stemplet som at jeg har psykose; plagene/smertene oppstår kun i forbindelse med stemmer/visking fra kjent nabo i et gammelt og dårlig lydisolert hus. Selv etter at naboen flyttet, fortsetter smertene som er vibrasjoner i mageregionen og høy pipelyd i hodet samtidig som naboen visker til meg og ber meg om unevnelige ting. Alt dette forsvinner når jeg kommer ut av huset og bort fra tomta.
Jeg har mine mistanker rettet mot tekniske innretninger,men det er jeg altså alene om.
Er det mulig å ha en psykose med smerter så vonde at jeg har rømt hjemmefra mange ganger og som opptrer så lokalt? Trodde psykose var noe man hadde med seg.Ellers er det ikke noe galt,leser aviser/bøker og føler meg ellers som en oppegående person.

Mann, 62 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger eller psykologer, og har ingen forutsetning for å kunne stille diagnoser. Vi anbefaler deg å kontakte TIPS-teamet ved sykehuset Østfold. TIPS står for tidlig intervensjon ved psykose, og de kan ta en samtale med deg så du får avklart om det er psykose eller naboen du er plaget av. TIPS-teamet kan du kontakte på hverdager mellom 08-15 på telefonnummer 96 20 20 29. Du kan ringe selv, og du kan være anonym om du ønsker det.