Blir jeg full eller brisen?

Hvis man drikker en sterk cider som inneholder 7.0% vol, og boksen inneholder 500ml… Blir man full eller bare litt brisen av dette hvis man drikker det opp på en halv time-1 time? Og hvor lenge vil alkoholen være i blodet evt i en blåseprøve?

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke si noe sikkert om hvor høy promille du vil få hvis du drikker det du oppgir i løpet av en time. Du vil nok ikke få noen høy promille, men oppleve deg som litt brisen. En såpass liten mengde alkohol vil kunne påvises i blodet i noen få timer etterpå og det samme gjelder for påvisning med blåseprøve. Du kan lese mer om alkohol og hvordan den virker på vår hjemmeside – Fakta om alkohol.
På nettet finner du også en rekke promillekalkulatorer som du kan hjelpe deg til å beregne promille ved inntak. Promillekalkulatorene er veiledende for de tar ikke hensyn til om du er trett eller opplagt, syke eller frisk, og andre forhold som har betydning for hvordan alkoholen virker på deg.