Vival, Apodorm, Stilnoct og bilkjøring

Kan man bruke om kveld både apodorm 5 mg og stilnoct 5 mg og kjøre bil dagen etter. Eller 5 mg vival og 5 mg stilnoct på kveld og bil dagen etter. Og, sobril 15 mg og stilnoct 5 mg om kveld og bil dagen etter. Halve doser, Max 2 medisiner = lov (?)
Har det her noe å si om fast eller ved behov. Tolker det slik at det apo og stilnoct er ok som over, men kanskje ikke hhv. vival eller sobril med stilnoct siden de ikke er rene hypnotika…??? Ellers er doser halvvert. Har gitt opp leger på dette, får ikke svar!!!

Kvinne, 51 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Følgende gjelder for førerkortgruppe 1 (AM, S, T, A1, A2, A, B, BE), og forutsatt at du har fått gjeldende medisiner på lovlig vis.
Helsekrav til førerkort er oppfylt ved regelmessig bruk av:
• Vival: inntil 10 mg per døgn
• Sobril: inntil 30 mg per døgn.
Forutsatt at det har gått minimum 7 dager siden påbegynt medisinering eller doseendring. Det er ingen «karantenetid» mellom inntak av disse legemidlene og når du kan kjøre bil, så sant du er tilvendt dosen. Men dersom du bruker ett av disse legemidlene sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge virketiden av legemiddelet varer. Hvilken virketid som gjelder, er noe legen din skal informere deg om.
I tillegg er helsekrav oppfylt ved bruk av
– Stilnoct: inntil 10 mg per døgn.
– Apodorm: inntil 10 mg per døgn.
Forutsatt at dette inntas minimum 8 timer før bilkjøring.
Ved samtidig bruk av to av ovennevnte  medisiner (eller øvrige legemidler opplistet i Førerkortforskriften § 36 nr. 4 til 7) halveres den maksimale tillatte døgndosen av begge.
Det vil si at tar du to av disse, må du halvere dosen. Helsekravene er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere slike legemidler. Helsekravene er heller ikke oppfylt ved bruk av andre benzodiazepiner enn ovennevnte.