Vanskelig å si ifra om misbruket

Hei!
Jeg har røyket hasj i litt over en mnd ca og startet nylig med å sniffe amfetamin. Jeg begynner å bli bekymret for meg selv. Jeg har merket at jeg nesten aldri sover eller spiser. Jeg dusjer sjeldnere enn vanlig og det samme med tannhygiene. Jeg hadde psykotiske symptomer for 5 dager siden og fikk antipsykotika, men jeg tok det bare en dag før jeg sluttet. Jeg tørr ikke nevne dette til behandleren min på PUT, men jeg er mer redd for at hvis dette fortsetter så står jeg igjen med gjeld og psykose eller andre ting. Jeg er så usikker på hva jeg kan gjøre når jeg ikke greie å slutte på egenhånd. Har også tidligere vært på avrusning pga alkohol og jeg skammer meg for mye til å dra tilbake dit. Noe som gjør det enda vanskeligere å si ifra om misbruket

Mann, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår bekymringen din, og håper du vil fortelle noen om situasjonen selv om det føles vanskelig. Husk at behandleren din bare ønsker å gi deg god hjelp, og for å kunne gjøre det er det viktig at hen vet hvordan du faktisk har det.
For å få hjelp med rusen kan du snakke med behandleren eller legen din. De sender da en henvisning til spesialisthelsetjenesten hvor du får tildelt plass alt etter hva som kan passe for deg. Husk at du har fritt behandlingsvalg dersom du ønsker det. Du trenger altså ikke å dra tilbake til samme sted som sist hvis du ikke vil det.
Ta gjerne kontakt på telefon eller chat hvis du ønsker å snakke mer om dette.