Utslag på buprenorfin på urinprøven

Hei! Jeg er en kvinne på 47 år og har vært samboer i 8 år med en man på samme alder. Vi er rusavhengige men har vært i langtidsbehandling og nå rusfrie i 3 år. Jeg har fått tilbake lappen og alt er nesten bra, bortsett fra mange av urinprøvene jeg har avgitt hos min fastlege, jeg har hatt mange utslag på buprenofin på mine urinprøver. Jeg er ikke i lar og bruker ikke subutex, mannen min gjør det og jeg mener jeg må få det i meg via ham. Nå da jeg var hos fastlegen sist sa han at om neste prøve gir utslag på noe som jeg ikke skal ha utslag på så ryker lappen min, legen min sier at han kan ikke rå over dette lenger. Dette er så forbanna urettferdig da det er kun JEG som sitter å vet at jeg IKKE har rusa meg på subuteks! Lappen er en av mange gode grunner til at jeg holder meg nykter, det vil bli krise om jeg mister den pga noe sånt som dette!!!! Please, jeg trenger alle gode råd og svar som jeg kom få her, jeg ber på mine knær om gooood hjelp 😀

Kvinne, 47 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke gi noe godt svar på hvorfor du slår ut på buprenorfin. Så vidt vi kjenner til er det ikke mulig at du får dette i deg via din samboer, med mindre du faktisk får i deg noe av selve tabletten.
Det er imidlertid mulig å få et falskt positivt resultat på buprenorfin hvis du har inntatt store doser av morfin eller kodein. Hvis du ikke har det heller er vårt eneste tips å kontakte laboratoriet som analyserer prøvene dine og høre om de kan ha en forklaring.